Strategia pozycjonowania to inaczej plan działań rozłożony w czasie oraz cele, które chcemy osiągnąć poprzez pozycjonowanie. Sama strategia, jak i efekty w dużej mierze zależą od modelu w jakim rozliczane jest pozycjonowanie. Jeśli pozycjonujemy stronę w rozliczeniu na efekt i jest to 10 czy 50 słów, to osiągniemy inne efekty niż w przypadku całościowego pozycjonowania strony www lub sklepu internetowego. Strategia pozycjonowania w przypadku zachodzących zmian w wyszukiwarce Google, powinna ulegać modyfikacjom. Nie należy także podejmować zbyt szybkich decyzji odnośnie do zmiany strategii. Wszelkie działania w tym kierunku powinny wynikać z cząstkowych wyników oraz doświadczenia. Po ustaleniu strategii i jej wdrożeniu, należy dać sobie np.: 6 miesięcy na zebranie odpowiedniej ilości danych do analizy. Dopiero po tym czasie powinno się wdrażać dodatkowe modyfikacje.
Od czego zacząć?
Rozpoczęcie tworzenia strategii powinno zaczynać się od wyboru słów kluczowych, na jakie chcemy pozycjonować stronę lub sklep internetowy. Po odpowiednim doborze słów należy przystąpić do pierwszego etapu- audytu strony. Pierwszy etap polega na przygotowaniu audytu technicznego, który pokaże co należy poprawić, aby domena spełniała wszystkie wymogi wyszukiwarek. Kolejnym etapem jest audyt witryny pod kątem treści na nim zawartych. Należy przygotować wytyczne, które elementy należy rozbudować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Trzecim etapem jest audyt linków prowadzonych do strony oraz aktualna liczna wyświetleń strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Kiedy już wiemy z jakiego pułapu wyświetleń startujemy i jak wygląda witryna, należy określić cele do osiągnięcia. Ostatnim etapem jest rozplanowanie na cały okres pozycjonowania wszystkich działań, które należy wykonać. Najlepiej działania związane z linkowaniem czy tworzeniem contentu zaplanować tak, aby co miesiąc na stronie pojawiały się nowe treści i dodawane zostałyby linki prowadzące do strony w równych ilościach.
Jakie elementy powinniśmy uwzględnić przy planowaniu?
W planowaniu strategii należy uwzględnić kilka elementów, które pozwolą nam osiągnąć zakładane efekty:
– budżet, którym dysponujemy i który chcemy wykorzystać na pozycjonowanie,
– czas, który będziemy poświęcać na pracę przy danej stronie www,
– okres zawarcia umowy na pozycjonowanie strony internetowej. Bywa, że jest to trzy miesięczny okres próbny, jednak w większości Klient podpisuje umowę na czas nieokreślony, aby dać swobodę w działaniu agencji,
– aktualny ruch organiczny, który osiąga domena w momencie rozpoczęcia pozycjonowania. Jest to bardzo ważne, ponieważ ustalając pułap, z którego startujemy, można pokazywać klientowi postępy prac w postaci większego ruchu organicznego,
– ilość oraz jakość linków prowadzących do strony,
– pojawiające się zmiany, które mogą pojawić się w wyszukiwarce w trakcie pozycjonowania,
– czas, który może być potrzebny do tworzenia treści na stronę oraz jego zamieszczania,
– założenia dotyczące planowanych efektów oraz plan B, który jest potrzebny, jeśli nie zadziała plan A.
Jak zaplanować pozycjonowanie, aby przynosiło efekty w zakładanym czasie?
Na początku warto wspomnieć czym jest efekt w pozycjonowaniu stron www i jak prawidłowo interpretować wyniki. Każdy klient inaczej definiuje i określa efekty, które chce osiągnąć. Pierwszym założeniem wielu klientów jest obecność strony na określonych słowach kluczowych. Ten efekt da się osiągnąć szybko, poprzez pisanie wielu wpisów na blog, który znajduje się na stronie internetowej. W takich wpisach należy umieszczać słowa kluczowe, na jakie chcemy pokazać się w TOP10. Jest to najszybsza, najtańsza i najprostsza droga do TOP10. Niestety jak pokazuje życie, strony www czy sklepy, które generują w ten sposób duży ruch organiczny, nie generują zapytań ofertowych, czy sprzedaży w swoim sklepie, ponieważ użytkownicy trafiają na wpisy blogowe, a nie na konkretne podstrony, które skłoniłyby ich do zakupu. Efektem jest także wyżej wspomniany ruch organiczny, który wynika w wielu przypadkach z dużej ilości treści na stronie. Dlatego, aby treści na stronie przyciągały użytkowników, którzy dokonają zakupu, należy tworzyć przede wszystkim porządne opisy kategorii, podkategorii lub opisy samych produktów. Wpisy na blogu nie powinny przekraczać jednego miesięcznie, aby budować większe zainteresowanie produktami czy kategoriami produktów, a nie wpisami blogowymi. Istnieją także klienci, którzy za efekt uważają coraz większą ilość słów kluczowych w TOP10. Dla innych klientów miarą efektu jest coraz większa sprzedaż bez znaczenia na wcześniej wymienione elementy. Zdarzają się także klienci, którzy coraz większą widoczność traktują jako inwestycję w rozpoznawalność marki. Planowanie strategii pozycjonowania, która przyniesie efekty, wynika w dużej mierze przede wszystkim od świadomości klienta. Jeśli klient nie chce czekać i liczy na szybkie efekty, to może otrzymać duży ruch oraz dużą ilość słów kluczowych w TOP10, już w kilka miesięcy. Tylko czy będzie z tego zadowolony? Jeśli klient rozumie na czym polega pozycjonowanie, to świadomie pozwoli agencji na budowanie jakości serwisu w określonym czasie, bez zaśmiecania go kilkoma wpisami blogowymi miesięcznie. Prawdziwe pozycjonowanie to proces polegający na zwiększaniu widoczności już istniejących podstron serwisu, a nie budowaniu kolejnych, które nie będą miały nic wspólnego z oferowaną ofertą.